این راهنمای دارای همه مواردی است که شما باید در مورد ابزار سرچ کنسول گوگل بدانید.اگر شما فردی مبتدی در سئو و بهینه‌سازی سایت هستید، به شما نشان خواهم داد که چگونه با سرچ کنسول گوگل شروع به کارکنید.و اگر شما یک فرد حرفه‌ای در سئو و بهینه‌سازی سایت هستید؟ در این مطلب راهنمایی‌های پیشرفته، تاکتیک‌ها و استراتژی‌هایی را که می‌توانید برای کسب رتبه بالا در صفحه نتایج جستجوی گوگل  استفاده کنید نشان می‌دهیم.اگر می‌خواهید بیشتر از ابزار  گوگل سرچ کنسول یا گوگل وبمستر با ظاهر و امکانات جدید استفاده کنید، این راهنما یکی از محبوب‌ترین مطالب برای شما خواهد بود.

 

شروع کار با سرچ کنسول گوگل

در این فصل به شما نشان خواهیم داد که چگونه از سرچ کنسول گوگل استفاده کنید. اولاً شما یاد خواهید گرفت که سایت خود را به گوگل وبمستر اضافه کنید. سپس، به شما کمک خواهیم کرد که مطمئن شوید تنظیمات سایت شما مناسب است.

 

مرحله ۱: آموزش ثبت سایت در گوگل وبمستر

ابتدا وارد سرچ کنسول گوگل (Google Search Console)شوید و بر روی «ADD A PROPERTY» کلیک کنید.

ثبت سایت در گوگل وبمستر

سپس، آدرس URL اصلی صفحه خود را به فیلد کپی کنید و آن را وارد کنید.

 

ثبت آدرس سایت در سرچ کنسول

 

در این مرحله شما باید هویت خود را به‌عنوان صاحب اصلی سایت تائید کنید. ثبت سایت در گوگل و تأیید هویت از چند روش قابل انجام است.

 

۷ راه برای تأیید سایت شما وجود دارد.  که ما ۳ راه ساده را برای دریافت تاییدیه مالکیت سایت را توضیح داده‌ایم.

 

  • آپلود فایل HTML: شما باید بتوانید فایلی را در root directory (دایرکتوری ریشه سایت) آپلود کنید. از داشبورد سرچ کنسول گوگل،گزینه Manage Site و سپس Verify this Site را انتخاب کنید.
  • رکورد CNAME یا TXT: شما یک رکورد خاص CNAME یا TXT را به تنظیمات دامنه خود اضافه می‌کنید.
  • HTML Tag: در این بخش یک خط کد HTML به شما داده خواهد شد که باید آن را در هدر سایت خود و قبل از بسته شدن دستور قرار دهید. پس از قرار گرفتن این کد در فایل هدر سایت شما و فشردن دکمه Verify کار ثبت سایت در گوگل به پایان خواهد رسید (توصیه ما استفاده از این روش ساده است).

 

توجه: مطمئن شوید که نسخه HTTPS و غیر HTTP سایت خود را تأیید کنید. این بدین معناست که افزودن https://example.com و http://example.com

 

مرحله ۲: تعیین دامنه اصلی سایت یا Preferred Domain

 

گام دوم شما این است که دامنه موردنظر را تنظیم کنید.

آدرس دامنه سایت شما می‌تواند با www و یا بدون آن آغاز شود. دامنه اصلی همانی است که شما ترجیح می‌دهید در نتایج جستجو دیده شود و بازدیدکنندگان شما مستقیماً به این دامنه راهنمایی می‌شوند.این به گوگل می‌گوید که از www یا بدون آن برای سایت شما استفاده کند.

تعیین دامنه اصلی سایت

به‌عنوان‌مثال، گوگل می‌تواند URL های شمارا به‌عنوان:

 

https://Example.com

یا

https://www.Example.com

بسیاری از افراد مایل به استفاده از “WWW” نیستند.اما صادقانه بگوییم که تعیین دامین اصلی با هر یک از دو مورد با “WWW” و بدون آن هیچ تأثیری در سئو سایت شما ندارد.

 

بنابراین:

 

چرا این موضوع مهم است؟

 

نسخه‌ای که به‌عنوان دامنه اصلی انتخاب می‌کنید نسخه خواهد بود که در صفحه نتایج جستجو نشان داده خواهد شد.بنابراین اگر شما نسخه “WWW” را انتخاب کنید ، سایت شما در نتایج جستجو با WWW نمایش داده خواهد شد.

 

صفحه نتایج جستجونکته مهم: همچنین می‌توانید انتخاب کنید “یک دامنه دلخواه را تنظیم نکنید …”

انتخاب دامنه اصلی سایت

اما ما آن را توصیه نمی‌کنیم. همان‌طور که گوگل در مستندات خود اشاره می‌کند : “اگر شما یک دامنه دلخواه را مشخص نکنید، ممکن است نسخه‌های www و non-www دامنه را به‌عنوان منابع جداگانه به صفحات جداگانه تلقی کنیم.”

برای مانع شده از ایجاد محتوای تکراری باید دامنه اصلی سایت خود را به موتور جستجوی گوگل معرفی کنید.درصورتی‌که گوگل هر دو دومین شمارا ایندکس نماید هر یک آن‌ها را دو صفحه مجزا با محتوای یکسان شناسایی می‌کند که این مورد  تأثیر منفی بر روی سئو سایت شما خواهد داشت.

 

مرحله ۳: کشور مقصد خود را تنظیم کنید

گوگل هوسمند است و  می‌داند کدام کشور سایت شمارا هدف قرار می‌دهد. برای انجام این کار، آن‌ها به داده‌هایی مانند:

 

  • ccTLD شما (دامنه‌هایی مانند .ir مشخصاً به کاربران ایران اختصاص دارد.)
  • آدرس ذکرشده در وب‌سایت شما
  • محل سرور شما
  • لینک‌های دریافتی سایت شما

بنابراین هر چه اطلاعات بیشتری به گوگل بدهید بهتر است.پس گام بعدی این است که کشور هدف خود را در داخل گوگل سرچ کنسول تنظیم کنید.

 

روی International Targetingکلیک کنید

تعیین کشور هدف در سرچ کنسولروی تب “Country” کلیک کنید

کشور هدف در گوگل وبمسترتیک گزینه کاربران هدف را بزنید

کاربران هدف در کنسول جستجوی گوگلکشور هدف خود را از جعبه کشویی انتخاب کنید

انتخاب کشور هدف در گوگل وبمستربا کلیک بر روی save تنظیمات شما به‌طور کامل اعمال خواهد شد.

 

مرحله ۴: اتصال گوگل آنالیتیکس به سرچ کنسول گوگل

 

وارد حساب کاربری گوگل آنالیتیکس شوید و سپس روی دکمه «ADMIN»  در پایین منوی سمت چپ کلیک کنید.

ادمین گوگل آنالیتیکس

 

سپس بر روی لینک “Property Settings” کلیک کنید.

 

 

به سمت پایین صفحه اسکرول کنید و بر روی دکمه  “Adjust Search Console” کلیک کنید

 

adjust search console

روی «Add» کلیک کنید.

 

اتصال گوگل آنالیتیکس به سرچ کنسولآدرس وب‌سایت خود را وارد کنید و بر روی گزینه «Save» کلیک کنید.

با پایان مراحل فوق اتصال گوگل آنالیتیکس به سرچ کنسول گوگل انجام‌شده است.اما باید مشاهده کنید با این کار چه چیزی دریافت خواهید کرد.

 

Landing Pages با داده‌های نمایش و کلیک‌ها:

Landing Pages

نمایش، کلیک، CTR، و موقعیت داده‌ها بر اساس کشور:

 

country

اما مهم‌تر از همه … داده‌های کلمه کلیدی:

 

داده‌های کلمه کلیدی

 

 

مرحله ۵: ایجاد نقشه سایت

اگر شما یک سایت کوچک دارید، احتمالاً نیازی به ثبت نقشه سایت در گوگل نیست.

اما برای سایت‌های بزرگ‌تر با دارا بودن هزاران صفحه نقشه سایت مانند کلید است.

ما توصیه می‌کنیم مطابق این راهنما پیش بروید و نقشه سایت خود را ایجاد کرده و در گوگل وبمستر ثبت کنید.

 

نحوه انجام این کار:

ابتدا باید یک نقشه سایت ایجاد کنید. اگر وردپرس را با افزونه Yoast SEO اجرا می‌کنید، به این روش باید عمل کنید وارد قسمت تنظیمات عمومی Yoast SEO شوید در تب امکانات نقشه‌های XML سایت را بر روی “روشن” تنظیم کنید:

 

نقشه سایت Yoast SEO

 

بر روی پیوند “مشاهده نقشه سایت” کلیک کنید، که نقشه ساخته‌شده را مشاهده خواهید کرد:

نقشه سایت

سپس زمان آن رسیده است که نقشه سایت را در گوگل وبمستر ثبت کنیم.و این کار بسیار آن در سرچ کنسول جدید است.

 

نحوه دسترسی به گوگل سرچ کنسول جدید

گوگل به‌تازگی نسخه اولیه ابزار گوگل سرچ کنسول جدید را راه اندازه کرده است.نسخه جدید هنوز ویژگی‌های نسخه قدیمی گوگل وبمستر را ندارد.تا کامل شدن نسخه جدید ما باید از هر دو آن‌ها استفاده کنیم.

برای دسترسی به سرچ کنسول گوگل، وارد حساب کاربری گوگل وبمستر خود شوید، سپس روی “Try the new Console Search” کلیک کنید.

 

سرچ کنسول جدید

پس از کلیک وارد گوگل وبمستر جدید خواهید شد و تمام امکانات جدید آن را مشاهده خواهید کرد.

 

داشبورد سرچ کنسول جدید

بر روی  دکمه “Sitemaps” را کلیک کنید.

 

ثبت نقشه سایت در سرچ کنسول

 

در URLسایت مپ خود را وارد کنید و روی «Submit» کلیک کنید.

 

ارسال نقشه سایت در سرچ کنسولپیام تایید نقشه سایت

 

 

نحوه بهینه‌سازی فنی  سئو سایت شما با سرچ کنسول گوگل

همان‌طور که می‌دانید، زمانی که شما مشکلات فنی سئو را رفع می‌کنید، معمولاً با  کسب رتبه‌بندی بالاتر و ترافیک بیشتر مواجه می‌شوید.سرچ کنسول جدید گوگل دارای یک ویژگی TON است که به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی مشکلات مربوط به سئو را شناسایی و حل کنید.

 

ابزار Index Coverage چیست؟

ابزار index coverage را می‌توان یک جانشین ایده آل برای دو ابزار ناکارآمد و کهنه Index Status و Crawl Errors در گوگل وبمستر دانست. این ابزار به شما نشان می‌دهد چه صفحاتی از سایت شما توسط گوگل ایندکس شده‌اند و چه صفحاتی از سایت شما توسط ربات‌های گوگل بررسی‌شده و ایندکس نشده‌اند. برای هر آدرس در سایت خود می‌توانید دلیل عدم ایندکس را مشاهده کنید.

 

نحوه یافتن خطاها با گزارش Index Coverage

 

در بالای گزارش سربرگ Index ما ۴ تب‌داریم:

 

  • Error
  • Valid with warnings
  • Valid
  • Excluded

 

خطا های سرچ کنسول

اجازه دهید در حال حاضر بر روی تب ” Error” تمرکز کنیم.

همان‌طور که می‌بینید، این سایت ۵۴ خطا دارد. نمودار نشان می‌دهد که چگونه این تعداد در طول زمان تغییر کرده است.

اگر شما پایین بروید، در هر یک از این خطاها به موارد زیر می‌پردازید:

خطا های ایندکس

در  ادامه می‌خواهیم تمام موارد را بررسی کنیم.

بنابراین برای درک بهتر شما از هر Error تعاریف آن‌ها را بیان می‌کنیم.

 

Submitted URL seems to be a Soft 404

این به این معنی است که صفحه یافت نشد. درواقع هنگامی‌که صفحه‌ای وجود نداشته باشد اما سرور به‌اشتباه صفحه دیگری(با محتوای کم و غیرقابل استفاده) را نمایش دهد، در گوگل وبمستر خطای ۴۰۴ soft رخ می‌دهد.

اهمیت این خطا نسبت به خطای ۴۰۴ بسیار بیشتر است زیرا باعث می‌شود موتورهای جستجو بیشتر وقت خود را صرف ایندکس صفحات و آدرس‌های غیر موجود در سایت شما کنند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم همیشه آن‌ها را جدی بگیرید.

در ادامه بخوانید:  فایل Robots.txt چیست و چه نقشی در سئو سایت دارد؟

 

Redirect error

یک تغییر مسیر برای این صفحه وجود دارد (۳۰۱/۳۰۲).

اما کار نمی‌کند

 

(Submitted URL not found (404

این خطا زمانی رخ می‌دهد که سرور نمی‌تواند منبع درخواستی را پیدا کند. در خطای ۴۰۴ ارتباط با سرور به‌طور کامل برقرارشده، اما صفحه یا فایل درخواستی موجود نیست؛ هنگامی‌که ربات‌های خزنده گوگل اقدام به خزیدن به صفحه‌ای از سایت شما می‌کند که حذف‌شده و یا آدرس آن تغییر کرده، به کاربر ارور ۴۰۴ می‌دهد و لینک‌های داده‌شده به صفحه را شکسته تلقی می‌کند.

 

Submitted URL has crawl issue

این خطا دلایلی مختلفی می‌تواند داشته باشد.شما باید از صفحه دیدن کنید تا متوجه شوید که چه اتفاقی افتاده است.

 

(Server errors (5xx

همان‌گونه که از نام آن پیداست خطاهای سرور در گوگل وبمستر زمانی رخ می‌دهند که ربات‌های خزنده‌ گوگل نتوانسته باشند با سرورهای سایت شما ارتباط برقرار کنند.

 

و هنگامی‌که روی وضعیت خطا کلیک می‌کنید، فهرستی از صفحات با این مشکل خاص را دریافت می‌کنید.

وضعیت خطا

خطاهای ۴۰۴ باید رفع شود. بنابراین کارمان را با آن‌ها شروع کنیم.

روی یک URL در لیست کلیک کنید. این گزینه یک پنل جانبی را با ۴ گزینه باز می‌کند:

 

بررسی خطا در گوگل وبمستر

اما ابتدا اجازه دهید URL  که خطای  ۴۰۴ دریافت کرده است را با یک مرورگر ببینیم. به‌این‌ترتیب، ما می‌توانیم دو بار بررسی کنیم که صفحه واقعاً در دسترس نیست.

 

صفجه 404

بله.همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید صفحه موردنظر را پیدا نشد

سپس، در پنل سمت چپ  بر روی “Fetch as Google” کلیک کنید.

دکمه fetchو بر روی  “Fetch” کلیک کنید:

fetch as google

و Googlebot به صفحه شما مراجعه کرده و  دوباره  صفحه را بررسی می‌کند.

مطمئناً  این صفحه در بررسی گوگل خطای ۴۰۴ را دریافت خواهد کرد و به‌صورت “Not found”  نمایش داده خواهد شد.

رندر fetch as google

چگونه خطای ۴۰۴ را برطرف کنیم؟

برای برطرف کردن  ما دو گزینه در پیش روداریم:

 

گوگل درنهایت صفحه را حذف خواهد کرد. این به این معنی است که اگر صفحه به دلایلی در دسترس نباشد (مثل‌اینکه اگر این محصول دیگر به فروش نرسد).

شما می‌توانید صفحه ۴۰۴ را به یک صفحه محصول مشابه، صفحه طبقه‌بندی، یا پست وبلاگ هدایت کنید.

 

نحوه رفع خطاهای Soft 404

در این بخش به نحوه  رفع این خطاهای Soft 404می‌پردازیم.

روی یک URL در لیست کلیک کنید.

خطای soft 404

سپس، از هر URL در مرورگر خود بازدید کنید.

به نظر می‌رسد صفحه در این مرورگر به‌طور کامل بارگیری و محتوای ان نمایش داده شد.

page working

باید ببینم که آیا گوگل می‌تواند به صفحه دسترسی داشته باشد.برای این منظور ما از Fetch as Google استفاده خواهیم کرد.

 

Fetch as Google

 

این بار ما Fetch and Render را انتخاب خواهیم کرد. به‌واسطه این انتخاب Googlebot را به صفحه ارسال می‌کند.

 

Fetch and Render

به نظر می‌رسد گوگل این صفحه را در این زمان یافته است.

 

Google found the page

حال باید ببینیم که گوگل چگونه صفحه را رندر کرده است.

google fetch and render preview

تقریباً صفحه مشابه آنچه بازدیدکنندگان آن را می‌بینند صفحه را رندر کرده است.

به سمت پایین اسکرول کرده،گوگل مواردی را نشان می‌دهد که کاربران می‌بینند…ولی گوگل قادر نیست به‌طور کامل ان ها را مشاهده کند.

 

partial fetch

 

در برخی از موارد  دلایل خوبی برای مسدود کردن مواردی خاص از Googlebot وجود دارد. اما گاهی این منابع مسدود شده می‌تواند خطاهای soft 404 منجر شود.

بااین‌حال ۵ مورد که در تصویر مشاهده کردید به معنای مسدود شدن هستند.

 

درنهایت، بر روی زبانه “Fetching” کلیک کنید تا کد وضعیت HTTP زنده را مشاهده کنید.

 

fetching tabوضعیت ۲۰۰ به این معنی است که صفحه در این زمان یافت شده است و باید ایندکس شود.

 

نحوه رفع خطاهای دیگر

شما می‌توانید همان روش دقیق را که برای «Soft 404s» استفاده کردن را برای رفع هرگونه خطایی که در آن اجرا می‌کنید، استفاده کنید:

 

صفحه را در مرورگر خود بازکنید

” Fetch and Render” به‌عنوان گوگل

در مورد مسائل خاصی که سرچ کنسول گوگل به شما می‌گوید در مورد آن‌ها بخوانید

وضعیت HTTP صفحه را بررسی کنید

در ادامه  چند نمونه را موردبررسی قرار داده‌ایم:

 

Redirect Error

در بررسی انجام‌شده موردی وجود ندارد.

 

Crawl Error

در بررسی انجام‌شده هیچ مشکلی رؤیت نشد.

خطای Crawl Error

 

Server Error

خطای سرور به‌صورت خودبه‌خود ناپدیدشده است:

ارور Server Error

 

 

نحوه رفع “هشدارها” در گزارش Index Coverage

تب  ” Valid with warnings” در گزارش Index Coverage را مشاهده کنید

 

فیلتر خطا ها در سرچ کنسول

این بار فقط یک هشدار مشاهده می‌شود:که توسط robots.txt مسدود شده است.

 

فیلتر robots.txt

پس چه اتفاقی می‌افتد؟

 

بیایید با هم پیدا کنیم!

 

سرچ کنسول  گوگل به ما می‌گوید که صفحه توسط robots.txt مسدود شده است. بنابراین این بار باید بر روی “Test Robots.txt Blocking” کلیک کنید.

تستر robots.txt

لینک بازشده ما را به تستر robots.txt در گوگل وبمستر قدیمی منتقل می‌کند.

به نظر می‌رسد این URL توسط robots.txt مسدود شده است.

robots blocking

خوب، اگر شما می‌خواهید صفحه‌نمایش داده شود، باید آن را از Robots.txt بازکنید.

اما اگر شما نمی‌خواهید آن را ایندکس کنید، شما دو گزینه دارید:

  • برچسب “noindex، follow” را به صفحه اضافه کنید. و آن را از robots.txt خارج کنید.
  • با استفاده از URL Removal Tool، صفحه را از بین ببرید.

 

نحوه استفاده از ابزار حذف URL در کنسول جستجو

URL Removal Tool یک‌راه سریع و آسان برای حذف ایندکس صفحات از گوگل است.

بر روی « Google Index » در نوار کناری گوگل وبمستر قدیمی کلیک کنید. سپس روی ” Remove URLs ” کلیک کنید.

ابزار Remove URLs

سپس، URL که می‌خواهید حذف شود، وارد کنید:

 

Remove URLs در سرچ کنسول

سپس روی “Submit Request” کلیک کنید.

verify-removal

صفحات فهرست شده را برای مسائل احتمالی بررسی کنید

 

بر روی تب  « Valid» کلیک کنید

به ما تعداد صفحات نمایش داده‌شده در گوگل را نشان می‌دهد.

 

valid-indexationدر این تب باید به دو موردتوجه کنید:

کاهش (یا افزایش) غیرمنتظره صفحات ایندکس شده

توجه داشته باشید کاهش ناگهانی در تعداد صفحات ایندکس شده می‌تواند نشانه اشتباهی ناخواسته باشد:

 

شاید یک دسته از صفحات Googlebot را مسدود کنند.

یا شاید شما یک برچسب noindex را به‌اشتباه اضافه کنید

 

درهرصورت:

 

به‌استثنای اینکه شما عمداً یک دسته از صفحات را حذف کنید.باید این قسمت را موردبررسی قرار دهید.

برعکس این اتفاق:

اگر متوجه افزایش ناگهانی صفحات ایندکس شده باشید چه؟بازهم از نشانه‌ای اشتباه خبر می‌دهد.

(به‌عنوان‌مثال، شاید شما یک دسته از صفحاتی را که باید مسدود شده باشند را، غیرفعال کنید).

تعداد غیرمنتظره‌ای از صفحات ایندکس شده

در حال حاضر ۴۱ پست در موردمطالعه ما وجود دارد.

published posts

بنابراین هنگامی‌که  گزارش ” Valid ” را در  Index Coverage ، مشاهده می‌کنیم انتظار داریم که در مورد بسیاری از صفحات نمایش داده شود.

اما اگر نمودار بالاتر از ۴۱ باشد؟ یک مشکلی وجود دارد و ما باید آن را اصلاح کنیم.

 

و چیزی که مشاهده می‌کنیم:

تعداد ایندکس ها در سرچ کنسول

پس جای نگرانی وجود ندارد.

 

مطمئن شوید مواردی که مسدود و محدودشده‌اند در همان حالت قرار داشته باشند

 

دلایل زیادی برای حذف یک صفحه از گوگل وجود دارد.

شاید این‌یک صفحه ورود به سیستم است.

شاید این صفحه حاوی مطالب تکراری باشد.

یا شاید صفحه کم کیفیت باشد.

 

توجه:هنگامی‌که ما از صفحه کم کیفیت صحبت می‌کنیم،منظور ما این نیست که صفحه اسپم است.بلکه ممکن است این صفحه برای کاربران مفید باشد ولی برای موتورهای جستجو نه.

شما حتماً می‌خواهید مطمئن شوید که گوگل صفحاتی را که می‌خواهید به‌صورت ایندکس شده حذف کنید.

در این مورد، ما تعداد زیادی از صفحات حذف‌شده راداریم …

 

صفحات حذف شده گوگل وبمستر

و اگر شما به پایین صفحه مراجعه کنید، لیستی از دلایلی که هر صفحه از ایندکس گوگل حذف می‌شود، دریافت می‌کنید.

خطای صفحات حذف شده سرچ کنسول

Page with redirect

صفحه به یک URL دیگر هدایت می‌شود.

 

Alternate page with proper canonical tag

گوگل یک نسخه جایگزین این صفحه را در جای دیگری یافت.

 

Crawl Anomaly

می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که نیاز به بررسی دقیق‌تری دارد.

 

Crawled – currently not indexed

این‌ها صفحاتی هستند که توسط بات های گوگل بررسی‌شده‌اند ، اما (به دلایلی) ایندکس نشده‌اند.

گوگل دلیل قابل استنادی برای نشان دادن صفحه شما به شما نمی‌دهد.

 

Submitted URL not selected as Canonical

گوگل به شما می‌گوید:

“این صفحه دارای محتوای مشابه با مجموعه‌ای از صفحات دیگر است. اما ما فکر می‌کنید که URL دیگر بهتر است ”

بنابراین آن‌ها این صفحه را از ایندکس حذف کرده‌اند.

 

Blocked by robots.txt

این صفحاتی هستند که توسط robots.txt مسدود شده‌اند.

 

Duplicate page without canonical tag

این صفحه بخشی از مجموعه‌ای از صفحات تکراری است و شامل یک نشانی اینترنتی نیست.

 

Discovered – currently not indexed

این صفحات توسط کراولر های گوگل بررسی‌شده ، اما هنوز رتبه دهی نشده است.

 

Excluded by ‘noindex’ tag

به صفحاتی که تگ noindex  را داده‌اید به‌خوبی کار خود را انجام می‌دهند.

مواردی که جز به‌جز بررسی کردیم  گزارش ابزار قدرتمند Index coverage  است.

 

در ادامه بخوانید:  سئو چیست؟ راهنمای جامع مفاهیم سئو

بررسی گزارش‌های HTML Improvements

ابزار HTML Improvement در سرچ کنسول گوگل به شما مشکلاتی که گوگل هنگام دسترسی و بررسی سایت شما کشف می‌کند را نمایش می‌دهد.ما به شما توصیه می‌کنیم تا صفحه‌ی HTML Improvements در گوگل وبمستر را مشاهده کنید تا بتوانید تغییراتی که درنتیجه‌ی آن رتبه سایت شما بهبود می‌یابد را انجام دهید. این مشکلات مانع از دسترسی و بررسی سایت شما توسط ربات‌های گوگل نمی‌شود ولی حل آن‌ها باعث می‌شود که کاربران تجربه‌ی بهتری نسبت به استفاده از سایت شما داشته باشند و به افزایش میزان بازدیدکنندگان سایت شما کمک می‌کند.برای مثال عنوان و توضیحات متا می‌توانند در صفحه‌ی نمایش نتایج گوگل به نمایش گذاشته شوند و یک متن مفید و توصیفی می‌تواند به افزایش ورود کاربران به سایت شما کمک کند.

 

اطلاعات موجود در صفحه‌ی HTML Improvement در گوگل وبمستر

مشکلات موجود در عنوان :از قبیل مشکلاتی که در تگ عنوان وجود دارد مثل صفحاتی با عنوان‌های تکراری و یا جاافتاده.

مشکلات موجود در توضیحات متا :شامل توضیحات تکراری متا و توضیحات گیج‌کننده

محتوای غیرقابل‌بررسی :صفحاتی شامل محتوای غیرقابل‌بررسی مثل فایل‌های رسانه‌ای غنی،عکس‌ها و ویدئو

ازآنجاکه گوگل همیشه سعی دارد تا اطلاعات جامع‌تری از سایت را به شما ارائه دهد، بنابراین اطلاعات موجود در صفحه‌ی html improvement ‌ ممکن است لحظه‌به‌لحظه تغییر کند.

 

شما می‌توانید این اطلاعات را در این بخش سرچ کنسول گوگل مشاهده کنید:

Search Console > Search Appearance > HTML Improvements

 

ابزار HTML Improvements

 

 

دریافت ترافیک ارگانیک بیشتر به کمک ابزار Search Performance

یکی از کاربردی‌ترین و تأثیرگذارترین ابزارهای گوگل وبمستر بخش Search Analytics است که به کمک ان قادر بودید جایگاه سایت در کلمات کلیدی مختلف و میزان جستجوی ماهانه و روزانه این کلمات را به دست آورید. در نسخه جدید ابزاری بانام Search Performance معرفی‌شده که عملاً نسخه جهش‌یافته‌ای از همان ابزار Search Analytics با ظاهری زیباتر و کارایی بهتر است.

 

ابزار Search Performance در سرچ کنسول

 

مهم‌ترین تغییر گوگل سرچ کنسول در این بخش اضافه کردن بازه‌های زمانی طولانی‌تر و ابزارهای گزارش‌گیری دقیق‌تر است. در نسخه پیشین شما تنها اطلاعات و داده‌های جمع‌آوری‌شده طی ۹۰ روز گذشته را در اختیار داشتید

 

گوگل وبمستر قدیمی

 

اما اکنون به‌واسطه نسخه جدید گوگل وبمستر قادر هستید اطلاعات و داده‌های جمع‌آوری‌شده ۱۶ ماه گذشته را در دسترس داشته باشید.

 

اطلاعات 16 ماه گذشته در سرچ کنسول جدید

برای یک متخصص سئو و بهینه‌سازی سایت این آمار بسیار ارزشمند خواهد بود.

 

چگونه CTR سایت را به کمک ابزار Performance افزایش دهیم؟

همان‌طور که می‌دانیم CTR یکی از عوامل مهم در رتبه‌بندی گوگل است.

اما سؤال ما این است:

چگونه می‌توان CTR یا نرخ کلیک بهبود بخشید؟

 

صفحاتی که کمترین CTR رادارند را پیدا کنید

 

برای شروع، تب‌های ” Average CTR ” و ” Average Position” را برجسته کنید:

 

 

شما می‌خواهید بر روی  صفحاتی که رتبه  ۵ یا پایین‌تر دارند تمرکز کنید … و CTR پایینی دارند

برای انجام این کار، روی دکمه فیلتر کلیک کرده و کادر « Position» را بررسی کنید.

بررسی جایگاه در گوگل وبمستر

اکنون یک جعبه فیلتر در بالای داده‌ها مشاهده خواهید کرد. بنابراین ما می‌توانیم پیش برویم و این را به ” greater than” ۴٫۹ تنظیم کنیم.

 

filter by position

حال شما یک لیست از رتبه‌بندی صفحات رادارید.

با توجه به Advanced Web Ranking ، موقعیت # ۵ در گوگل باید CTR حدود ۴٫۳۵٪ را دریافت کند:

 

بررسی نرخ کلیکبه‌این‌ترتیب می‌توانید روی صفحاتی که عملکرد نامناسبی دارند تمرکز کنید.

بنابراین دوباره دکمه فیلتر را کلیک کنید و جعبه “CTR” را بررسی کنید.

 

 

بررسی ctrسپس فیلتر CTR را به ” Smaller than ” ۴٫۳۵ تنظیم کنید.

مقایسه ctr

فهرستی از کلمات کلیدی که رتبه ۵ یا پایین‌تر دارند و CTR کمتر از ۴٫۳۵٪ است.

به‌عبارت‌دیگر:

کلمات کلیدی شما می‌توانید از ترافیک بیشتر دریافت کنید

ما فقط باید CTR خود را افزایش دهیم.

بنابراین:

بیایید ببینیم آیا می‌توانیم یک کلمه کلیدی با CTR کمتر از حد انتظار داشته باشیم.

 

best helmet brands

۱،۵۰۴ نمایش و تنها ۴۴ کلیک …

اکنون‌که یک کلمه کلیدی را با یک CTR بد به دست آوریم، وقت آن است که همه‌چیز را عوض کنیم.

صفحه را پیدا کنید

سپس می‌خواهید مشاهده کنید کلمه کلیدی که شما در لیست پیدا کردید مربوط به کدام‌یک از صفحات سایت شما است.

برای انجام این کار، فقط با کوئری با CTR  پایین کلیک کنید. سپس روی ” Pages” کلیک کنید:

کوئری داده ها در سرچ کنسول گوگل

نگاهی به تمام کلمات کلیدی صفحه نتایج جستجو

گزارش Performance می‌تواند به شما تمام کلمات کلیدی را که صفحه شما در آن رتبه‌بندی می‌کند، نشان دهد.

و این کار فوق‌العاده آسان است.

فقط بر روی + New در نوار بالا کلیک کنید و روی page… کلیک کنید

 

filter by page

 

سپس لینک صفحه موردنظر برای نمایش داده‌ها را وارد کنید.

 

enter page url

شما فهرستی از کلمات کلیدی که صفحه در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود را دریافت می‌کنید:

 

فیلتر صفحات در سرچ کنسول

 

بهینه‌سازی عنوان و توضیحات متا برای بهبود CTR

 

محتویات توضیحات متا در نتایج جستجوی گوگل قابل‌رؤیت است. زمانی که سایت شما در میان صفحات بسیار دیگری در گوگل به کاربران اینترنتی نشان داده می‌شود، تنها توضیحات متا و عنوان صفحه قابل‌مشاهده است و همین دو عامل است که به کاربران در انتخاب بهترین نتیجه کمک می‌کند.

تعداد کلیک به نسبت نمایش یا نرخ کلیک سایت شما (Click-Through Rate: CTR) در صفحه نتایج جستجوی گوگل تأثیر زیادی بر رتبه‌بندی شما ازنظر گوگل خواهد داشت. هرچه CTR صفحات سایت شما بالاتر باشد در رتبه‌بندی گوگل جایگاه بهتری خواهید داشت و این امر اهمیت تگ توضیحات متا را بهتر نشان می‌دهد. تحقیقات جدید سئو نشان می‌دهد که گوگل در الگوریتم رتبه‌بندی رنکبرین (RankBrain) خود اهمیت زیادی برای توضیحات متا از جهت افزایش نرخ کلیک CTR قائل است.

 

مانیتورینگ نتایج در سرچ کنسول

حداقل ۱۰ روز صبر کنید.زیرا ممکن است چند روزی طول بکشد تا گوگل بتواند صفحه ایندکس شده را دوباره نمایش دهد.و زمانی در حدود یک هفته لازم است تا بتواند اطلاعات معنی‌دار صفحه جدید را دریافت کنید.

با توجه به این‌که سرچ کنسول جدید گوگل می‌تواند مقایسه CTR را در دو محدوده زمانی برایتان به ارمغان بیاورد خبر بسیار خوبی است

فقط  کافی است روی فیلد تاریخ کلیک کنید:

date filter

محدوده تاریخ را انتخاب کنید.

 

compare date range

درنهایت، داده‌ها را فیلتر کنید تا نمایش داده شوند که عبارت‌اند از کلمه کلیدی که در مرحله ۱ پیدا کردید

 

ب

همان‌طور که مشاهده می‌کند  CTR ما ۶۳٫۲٪ افزایش‌یافته است.

 

Schema چیست؟

Schema مجموعه‌ای از اطلاعات کوچک است که بیانی مشخص و از پیش تعیین‌شده در سایت قرار می‌گیرند. این روش از نشانه‌گذاری کار، تجزیه‌وتحلیل اطلاعات سایت را برای موتورهای جستجو خیلی ساده‌تر و مؤثرتر کرده و موتورهای جستجو قادر خواهند بود نتایجی را که مرتبط با سؤال جستجو شده کاربر باشد به نمایش بگذارند.

scheme recipes

در تحقیقی که چندی پیش  توسط ConversionXL انجام‌شده است نشان داده که استفاده از ریچ اسنیپت ها می‌تواند  CTR را تا ۳۵٪ افزایش دهند.

گوگل یک ابزار رایگان دارد که می‌توانید به کمک آن تست داده‌های ساختاری Schema را بررسی کنید.

برای دسترسی به این ابزار مسیر زیرا را دنبال کنید

” Web Tools > Testing Tools > Structured Data Testing Tool”

ابزار Testing Toolبرای بررسی صحت عملکرد، فقط یک نشانی اینترنتی را وارد کنید و روی “Run Test” کلیک کنید:

تست Structured Data

تست و بررسی سایت موردنظر ما از طریق این ابزار خطایی در طرح ““Organization”” خود نشان داد:

خطای کد نویسی schema

برای حل این مشکل باید “name”را به Schema Markup سایت اضافه کنیم.

Schema Markupدر تصویر مشاهده می‌کنید که ارور برطرف شده است.

سرچ کنسول دو راه برای پیدا کردن خطاهای  schema به ما ارائه می‌دهد.

اما روش دوم بررسی و پیدا نمودن خطاها بهتر است زیرا تمامی خطاهای schema سایت را برایمان نمایش می‌دهد.

 

برای وارد شدن به بخش Structured Data در گوگل سرچ کنسول مسیر زیر را دنبال کنید:

Appearance > Structured Data

ارور structured data

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید در ۲۸ صفحه خطای “hentry” و در ۲ صفحه خطای “hcard” وجود دارد.

بر روی خطاهای hentry کلیک می‌کنیم تا دلیل خطاها را مشاهده کنیم.

missing author

به نظر می‌رسد اسکیما برای ” author” در دسترس نیست.

اما در بررسی single.php قالب برخلاف گزارش گوگل است!

author fixآیا کارکرد با اختلال مواجه است؟

برای بررسی دقیق‌تر ، بر روی “Test data live” کلیک کنید.

test live dataوارد بخش Structured Data Testing Tool می‌شوید و خواهید دید که هیچ مشکلی و خطایی وجود ندارد.

رفع خطای structured data

 

تغییرات در سرچ کنسول گوگل همچنان ادامه  خواهد داشت

هنوز ابزارهای  کاربردی زیادی هستند که به نسخه جدید سرچ کنسول اضافه نشده اند و اصلا دور از انتظار نیست که گوگل ابزارهای شگفت انگیز جدیدی نیز به آنها اضافه کند.
و در آخر… باعث خوشحالیست اگر نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید، و اگر احیاناً مطلبی از قلم افتاده یا خوب به آن پرداخته نشده در قسمت نظرات مطرح کنید و بگویید که کدام یک از مواردی که برایتان در این آموزش بیان کردیم برای اولین بار امتحان کردید؟

منبع : ایما وب